Deprecated: mysql_pconnect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home2/mirdamad/public_html/Connections/mirdamad.php on line 9
Untitled Document
  • چرامقام امام بالاترازپیامبراست؟
  • در ابتدا  نکاتی را به طور اختصار اشاره نمائيم:
    الف) مقام امامت همان گونه كه در سئوال به آن اشاره شده است برتر از نبوت است. از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه فرمود: خداي تبارك و تعالي ابراهيم را بنده خود برگزيد پيش از آن كه پيامبر شود، و او را پيامبر نمود پيش از آن كه رسول شود. و او را رسول خود ساخت پيش از آن كه خليل شود، و او را دوست گرفت پيش از آن كه او را امام قرار دهد،
    چون همه اين مقامات و مراتب را فراهم آورد فرمود: «اني جاعلك للناس اماما» من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم، اين مقام براي ابراهيم بزرگ جلوه كرد عرض نمود: از فرزندام هم به امامت مي رسند؟ خدا فرمود: پيمان من به ستمكاران نمي رسد. شخص غير خردمند نمي تواند پيشواي افراد پرهيزكار و عاقل قرار گيرد و ظالم از نظر خدا، كم خرد است و او نمي تواند در رأس امتي باشد كه در بين آنان افراد متّقي و وارسته وجود دارند.(1)
    ب) بين سه مقام نبوت، رسالت و امامت فرق است: نبي كسي است كه پيام خدا را از خدا دريافت مي كند ولي مسئول ابلاغ آن نيست. رسول پيام خدا را دريافت مي كند و مسئول رساندن آن به مردم است.
    امام پيام را از خدا به صورت وحي دريافت نمي كند اما آن چه توسط جبرئيل بر رسول نازل گشته آن را پاسداري و به مردم ابلاغ مي كند بلكه مأمور و مسئول اجراء و انجام پيام حق نيز مي باشد و بدين دليل چون مسئوليت امام از نبي بالاتر است مقام امامت ازرسالت و نبوّت والاتر است. و لذا وجود امام در اجتماع بشري ضروري است.
    در فرهنگ اسلام لزوم امام تا بدان جاست كه در روايت آمده است كه: اگر دو نفر وجود داشته باشند يكي از آن دو، رهبر و پيشواي ديگري است.(2) لازم به ذكر است كه با اين توضيح گمان نشود كه مقام امير المومنين و ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ از پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بالاتر است چون آن حضرت علاوه بر مقام نبوت و رسالت، مقام امامت را نيز دارا بود.
    ج) نكته اي كه به نظر مي رسد غفلت از آن باعث ايجاد سئوال مورد نظر شده اين است كه به نظر پرسشگر محترم چنين آمده: از آن جا كه مقام امامت برتر از نبوت است و حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ بعد از طي مقام خلّت و نبوت به اين مقام نائل گرديده و قرآن كريم به اين مطلب تصريح دارد در حالي كه امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ محدّث بوده و به هيچ وجه وحي بر آنان نازل نمي شد و روايات نيز بر اين مطلب صراحت و تاكيد دارند،
    پس چگونه ممكن است بين آياتي كه مقام امامت را برتر از نبوت و به نظر پرسشگر مترتب بر آن مي داند)،و رواياتي كه مي گويد ائمه فقط محدث بوده و داراي مقام نبوت نمي باشند. قابل جمع است؟ يعني چگونه كسي كه پيامبر نيست و فقط امام است برتر از كسي است كه پيامبر است، و داراي مقام بالاتر است در حالي كه پيامبر نيست؟
    در حالي كه ما توضيح داديم و بين مقام امامت و نبوت و رسالت تفكيك قائل شديم. بنابراين مي شود كسي امام باشد در عين حال نبي و رسول نباشد وائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ چنين بوده اند. آن بزرگواران محدّث و امام بودند و لذا داراي مقامي بوده اند كه به جزء انبياء او لو العزم بقيه انبياء عظام فاقد آن بوده اند.
    پس معناي اين كه مقام امامت از نبوت برتر مي باشند اين نيست كه امامان ما ازمقام نبوت نيز برخوردارند و هيچ كس چنين ادعايي نكرده است و اصولا مقام امامت مترتب و فرع بر نبوت نيست و ملازمه بين اين دو مقام وجود ندارد تا بگوئيم: رواياتي كه دلالت دارند حضرت علي ـ عليه السلام ـ همانند و زير سليمان و يا ذو القرنين مي باشد، با آياتي كه دلالت بر برتري مقام امامت بر نبوت دارند، منافات دارند.
    بلكه در قرآن و روايات تصريح به خاتميت نبوت رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ شده است در حالي كه امامت جريان دارد و يك حقيقت هميشه جاري تا قيامت خواهد بود. بر اين اساس مي شود كسي امام باشد و مقام اش برتر از نبي باشد در حالي كه داراي مقام نبوت نيست و تنها از مقام امامت كه برتر از نبوت است برخوردار باشد.
    نكته اي كه نبايد از نظر دور داشت اين است كه در بحث مفاضله بين ائمه اطهار و انبياء عظام الهي نيز اقوال مختلفي وجود دارد و افضليت و برتري آن بزرگواران يك مسأله اجماعي نمي باشد كه عالم جليل القدر شيخ مفيد قدّس سرّه دركتاب شريف « اوائل المقالات» به آن اشاره نموده است: «عده اي از علماء اماميه قطع و يقين به برتري ائمه اهل بيت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بر همه انبياء غير از نبي مكرّم اسلام حضرت محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ دارند.
    و گروهي اعتقاد دارند كه ائمه اطهار بر همه انبياء عظام به جز او لوالعزم از آنان، برتري و فضيلت دارند. و جماعتي قائل به برتري همه انبياء بر امامان هستند. و اين بابي است كه در ايجاب و منع آن براي عقول ( عادي) مجالي نيست. و بر هيچكدام از اقوال سه گانه هم اتفاق نظر و اجماعي وجود ندارد.
    و تنها رواياتي از پيامبر اكرم
    صلی الله عليه و آله و سلم ـ درباره امير المومنين و ائمه از فرزندان او (به ما رسيده) است و (نيز) رواياتي از ائمه راستين بعد از آن حضرت. و (لكن) در قرآن مواردي (مثل آيه مباهله كه علي ـ عليه السلام ـ نفس پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ شمرده شده است) وجود دارد كه نظريه اول را تقويت مي كند.(3) زيرا در برتري رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بر همه انبياء عظام جاي ترديد نيست و علماء اسلام اتفاق نظر دارند وقتي امير المومنين ـ عليه السلام ـ به نص قرآن و ائمه اطهار به تبع آن بزرگوار، نفس پيامبر باشند، داراي همه فضائل آن حضرت به جز نبوت هستند، پس آن ها نيز بر همه انبياء برتري دارند.

    پاورقی:

    1. محمد ابن يعقوب کليني، اصول کافي، ج1، ص238.
    2. همان.
    3. اوائل المقالات، الشيخ المفيد (ره)، ص70.
    ش

    تاریخ » ۱۳۹۷,۰۱,۲۲
    بازدید » 37